Letní pneumatiky se používají převážné v teplejší části roku tedy někdy od března do října, nebo klesne-li teplota pod +7ºC. Letní pneumatiky jsou přizpůsobeny teplotám vyšším než +7º, při nižších teplotách se rychleji opotřebují. Pneumatika při nízkých teplotách začne tuhnou a snižuje se její přilnavost s povrchem vozovky.
Základní charakteristikou letních pneumatik je aquaplaning (ztráta řiditelnosti vozidla na mokré vozovce, z důvodu špatného odvodu vody z podpneumatik). Letní pneumatiky mají mnohem lepší jízdní vlastnosti na mokrých vozovkách než například zimní pneumatiky. Další výhodou letních pneumatik je poměrně tichá jízda, která je zajištěna speciální směsí pneumatiky. Životnost letních pneumatik je zhruba okolo 4 sezón, samozřejmě záleží na způsobu jízdy a kvality výrobce pneumatik. Mnohdy i přesto pneumatika odpovídá potřebným technickým parametrům, ale klesá jejich spolehlivost a v některých případech může dojít i k únavě materiálu. Díky vhodně zvoleným letním pneumatikám je možné i uspořit spotřebu paliva.
Letní pneumatiky se vyrábí z hloubkou dezénu 5 - 7 mm, zákonem stanovená hloubka dezénu je 1,6 mm ale výrobci pneumatik doporučují 4 mm. Dezén letních pneumatik je navržen tak aby dobře odváděl vodu z podpneumatik, tím zlepšil přilnavost pneumatiky s vozovkou aby nedošlo ke smyku. Velký důraz se klade na bezpečnost pneumatik, proto tyto pneumatiky testují samotní výrobci a velmi často jsou testovány i speciálními dozorčími společnostmi, také jsou testovány některými výrobci automobilů.
V současnosti je spektrum letních pneumatik opravdu obrovské a to i od mnoha konkrétních výrobců pneumatik. Jednou z nejdůležitější pomůckou při výběru správné pneumatiky jsou například výsledky testů letních pneumatik. Testy pneumatik by se v žádném případě neměli přehlížet, tyto testy jsou vždy velice objektivní. Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitější bezpečnostní části vozidla. Proto by měli být pneumatiky pravidelně kontrolovány a dodržovány rady výrobce.