DEZÉN PNEUMATIKY
MINIMÁLNÍ HLOUBKA DEZÉNU
Minimální hloubka dezénu je stanovena zákonem o pozemní komunikaci na 1,6 mm. Výrobci však doporučují u zimních pneumatik minimální hloubku dezénu 4,0 mm, protože dezén slouží převážné k odvodu vody z podpneumatiky. Pokud by se voda z podkola nedostala, vznikl by tak zvaný aquaplaning (aquaplaning - je ztráta kontaktu mezi pneumatikou a vozovkou, to způsobuje, že je vozidlo prakticky neovladatelné, vozidlo se chová stejně jako na ledě).
KONTROLA HLOUBKY DEZÉNU
TVARY DEZÉNŮ
SYMETRICKÝ DEZÉN PNEUMATIK
Symetrický dezén se nachází především na levnějších univerzálních typech pneumatik. Při montáži není třeba dbát na směru rotace pneumatiky.
SMĚROVÝ DEZÉN PNEUMATIK
Směrový dezén pneumatik je nutné montovat na disk tak, aby se směr dezénu otáčel po směru jízdy. Směr dezénu určuje šipka na boku pneumatiky. Tyto typy pneumatik je stále častěji používané, protože směrový dezén lépe odvádí vodu z podpneumatiky. Tvar dezénu je většinou ve tvaru šipky.
ASYMETRICKÝ DEZÉN PNEUMATIK
Asymetrický dezén pneumatik je nutné montovat na disk tak, aby boční strana označená "outside - vnější" směřovala od vozidla, nebo "inside - vnitřní" strana směřovala naopak do vozidla. Dezén pneumatiky je rozdělen do několika zón, každá tato zóna plní svou funkci. Drážky podél pneumatiky a středová žebra slouží pro přenos trakce, lopatkový tvar dezénu slouží k lepším odvodu vody z podpneumatiky. Tento typ pneumatik je většinou dražší.
ROVNOMĚRNÝ DEZÉN
Dezén pneumatik by se měl sjíždět vždy rovnoměrně, pokud se dezén pneumatiky nesjíždí rovnoměrně je možné v závislosti na sjíždění dezénu pneumatik určit závadu. Sjíždí-li se dezén po obou stranách pneumatik jedná se o podhuštěnou pneumatiku. Pokud se dezén sjíždí po středu pneumatiky jedná se o příliš nahuštěnou pneumatiku. Sjíždí-li se dezén pneumatiky k jedné straně, jedná se o špatně nastavenou geometrii kol.